Nieuws in één oogopslag

Het Journaal toont kort en krachtig wat er speelt.

Journaal

Raadsinformatie

Alles kunnen vinden en niets missen. Met analyses & samenvattingen.

Maak een dossier

Verzamel informatie over een specifiek onderwerp.

Dossiers

Kies een vergadering

Kies een vergadering: 09-01-2025, Commissie Energie(transitie), Duurzaamheid, Vastgoed en Wonen
Met elkaar in debat zijn
  • Marijn de Pagter - VVD
  • Voorzitter - Bert van Steeg
  • Louise de Vries - Partij voor de Dieren
  • David Bosch - UtrechtNu!
  • Victor Paalman - Horizon
  • Charlotte Passier - Volt
  • Lars van Rooij - Student & Starter
  • Joost Vasters - D66
  • Jantine Zwinkels - CDA
  • Mirac Usta - DENK
  • Joachim Cornielje - PvdA
  • Rachel Heijne - GroenLinks
  • Kirsten Alblas - ChristenUnie
  • Juriaan Otto - EenUtrecht
  • Eva Oosters - Student & Starter
  • Lenno van Straalen - ChristenUnie
  • Cees Bos - Stadsbelang Utrecht
  • Anneloes Krul - Partij voor de Dieren

Fusie Omgevingsdiensten Utrecht: Kwaliteit en Kosten in Balans


Let op: AI kan fouten maken. Dit artikel is nog niet gecontroleerd door de griffie.

De provincie Utrecht staat aan de vooravond van een belangrijke verandering: de fusie van de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD) en de Omgevingsdienst Regio Utrecht (ODRU) tot één omgevingsdienst. Deze fusie, die gepland staat om op 1 januari 2026 operationeel te zijn, moet leiden tot een robuustere organisatie die beter in staat is om haar taken op het gebied van milieu en leefomgeving uit te voeren.

Politiekverslaggever Rijk de Bat

Tijdens het debat in de gemeenteraad van Utrecht werd het voorstel overwegend positief ontvangen. De meeste partijen zien de voordelen van een grotere, efficiëntere organisatie die meer eenheid en voorspelbaarheid kan bieden. Toch waren er ook zorgen, vooral over de financiële gevolgen van de fusie.

Kosten en Efficiëntie

D66 uitte zorgen over mogelijke kostenstijgingen en pleitte voor concrete afspraken over compenserende besparingen als de kosten buiten de inflatie stijgen. "We willen niet dat de fusie leidt tot hogere kosten zonder dat daar besparingen tegenover staan," aldus Joost Vasters van D66. De VVD sloot zich hierbij aan en vroeg om meer duidelijkheid over de opbouw van de kosten en de verdeling ervan over de deelnemende gemeenten.

Kwaliteit van de Uitvoering

De PvdA en GroenLinks benadrukten het belang van een sterke uitvoeringskracht. "De fusie moet geen bezuinigingsoperatie worden," stelde Rachel Heijne van GroenLinks. "Integendeel, we hopen dat de uitvoeringskracht juist wordt versterkt." De PvdA vroeg specifiek of de fusie zou leiden tot meer milieucontroles en of de wethouder zich daarvoor wil inzetten.

Organisatiestructuur en Toekomstperspectief

Het CDA vroeg aandacht voor de organisatiestructuur en de samenstelling van de stuurgroep die de fusie begeleidt. "Waarom is er gekozen voor de huidige voorzitters en twee DB-leden per omgevingsdienst? Waarom niet nieuwe mensen aantrekken?" vroeg Jantine Zwinkels van het CDA. Ook vroeg zij zich af hoe de rolverdeling tussen de verschillende bestuursorganen eruitziet en hoe transparant deze is voor de raadsleden.

Toekomstige Stappen

De wethouder, Eva Oosters, benadrukte dat de fusie vooral gericht is op het versterken van de omgevingsdiensten en dat er geen sprake is van een bezuinigingsoperatie. "We willen juist de kennis bundelen en een robuustere organisatie creëren," aldus Oosters. Ze gaf aan dat de raad in oktober 2025 opnieuw zal stemmen over de gemeenschappelijke regeling, waarbij ook het financiële plaatje duidelijker zal zijn.

De gemeenteraad van Utrecht zal in januari 2025 zijn zienswijze kenbaar maken, waarna de definitieve voorstellen in april 2025 worden voorbereid. De uiteindelijke goedkeuring van de fusie wordt in oktober 2025 verwacht.

Samenvatting van het voorstel


De provincie Utrecht overweegt de oprichting van één omgevingsdienst, genaamd Omgevingsdienst Utrecht. Dit initiatief komt van de RUD Utrecht en de Omgevingsdienst regio Utrecht (ODRU). Het plan is om de huidige diensten samen te voegen in een nieuwe organisatie. De bedoeling is dat deze dienst op 1 januari 2026 operationeel is. Er zijn drie fasen in het traject: richten, inrichten en verrichten. De colleges van de betrokken gemeenten en de provincie worden gevraagd om in te stemmen met de plannen en hun zienswijze uiterlijk op 3 maart 2025 kenbaar te maken. Na ontvangst van de reacties worden de definitieve voorstellen voorbereid voor een vergadering in april 2025. De uiteindelijke goedkeuring wordt verwacht in oktober 2025, waarna de regeling officieel van kracht kan worden.

Documenten